Telecombedrijf Citymesh uit Brugge heeft opnieuw aan BIPT laten weten dat het een vergunning wil voor een frequentieband; deze keer gaat het over de 4G-frequentieband 2,6 GHz. De telecomregulator moet, door de aanvraag van het Brugse bedrijf, de frequentie openstellen voor de hele markt.
Citymesh biedt geen consumentenoplossingen aan en focust zich op de B2B-markt. Volgens ceo Mitch De Geest bestaat hun aanbod vandaag onder meer uit “gepersonaliseerde wifi-netwerken, private 5G-ready netwerken en Internet of Things-toepassingen en zijn ze vooral actief op nichemarkten die door andere operatoren niet of weinig bediend worden.” Het bedrijf heeft reeds in Zeebrugge, op de Noordzee en op Brussels Airport private 5G-ready netwerken uitgerold.
Je leest het goed: 5G. Tot nu toe heeft Citymesh als enige in België toegang tot 5G. Dit komt doordat ze sinds 2015 de band 42 op 3,5 GHz mogen gebruiken. En het is net band 42 die in 2017 door Europa de voorkeur kreeg voor de Europese uitrol van 5G.
In het 5G monopolie van Citymesh komt binnenkort wel verandering. Het BIPT deelt namelijk tijdelijke 5G-licenties uit. Op deze manier kunnen de telecomoperatoren reeds eerste testen uitvoeren met (publieke) 5G-netwerken en hoeven we de politieke besluitvormingen niet af te wachten.
Op elke frequentieband bestaat trouwens een maximale hoeveelheid capaciteit die een telecomoperator kan kopen. Proximus, Telenet en Orange Belgium zouden dit overschrijden voor de 4G-frequentieband 2,6 GHz en mogen hierdoor niet meedoen aan de veiling van dat extra deeltje. Naast de uitdrukkelijke interesse van Citymesh, evalueren o.a. Cegeka en Destiny hun interesse in de band. De startprijs van de veiling is 15 miljoen euro en de resultaten worden in juni 2020 verwacht.
Meer info via de officiële website van BIPT en via de telecomanalisten van Spendless
“Jullie zijn in staat geweest om enkele kosten serieus naar beneden te brengen. Een vlekkeloze samenwerking.”
“Ik wil met jullie in contact blijven. We rekenen op jullie marktkennis en kennis van andere bedrijven. Met jullie contacten en know-how wil ik dat jullie ons blijven ondersteunen. Geen one shot, maar een blijvende samenwerking".
Roland Laschet, Managing Director Adveo Benelux