Verschillende verzekeringsmakelaars zien een toenemende trend in de prijsverhoging van verschillende verzekeringen. Marsh meldde in februari 2021 nog de grootste prijsstijging sinds de makelaar in 2012 cijfers begon te publiceren: een wereldwijde stijging van 19 procent in het tweede kwartaal van 2020. In Europa stegen die premies gemiddeld met 15 procent.
Crisis aan de basis van de prijsverhoging
Er wordt volgens Herman Kerremans van Howden geschat dat, door de coronacrisis, verzekeraars dit jaar 200 miljard dollar moeten uitkeren voor schade gelinkt aan de pandemie. Niet enkel de Coronacrisis ligt aan de basis van deze prijsstijgingen. Ook het hoge aantal natuurrampen heeft een grote impact. Denk maar aan de bosbranden in Californië en de storm die België begin dit jaar trof. Hermans merkt op dat “bij brandverzekeringen voor industriële bedrijven de premies met 30 tot 40 procent werden opgetrokken”.
Volgens Kerremans ligt de oorzaak voor de duurdere bestuurdersverzekering dan weer in de VS. “Een aanpassing van de wetgeving leidde onlangs tot een boom in het aantal claims tegen bestuurders”
Digitalisering en Cybersecurity
Door de verschillende lockdowns en de verschuiving van kantoor- naar thuiswerk zijn de voorbije maanden veel bedrijven een versnelling hoger geschakeld in de digitalisering van verschillende bedrijfsprocessen. Volgens Rebecca Tielemans van Marsh kunnen “ondernemingen in die race naar digitalisering IT-systemen hebben geïnstalleerd die minder beveiligd zijn, waardoor ze blootgesteld dreigen te worden aan grote beveiligingsrisico’s op IT-vlak.”
Moeilijkheden voor bepaalde sectoren
Tielemans ziet dat het voor “bepaalde ondernemingen, zoals recyclage- of energiebedrijven, moeilijker geworden is zich nog tegen alle risico’s te kunnen verzekeren. Door een stijgend aantal schadegevallen, de lage rente, de volatiliteit op de financiële markten en - vooral - de aanhoudende onzekerheid is de situatie gekeerd. De echte impact daarvan zal allicht in de loop van dit jaar duidelijk worden.”
"Een groot voordeel van onze samenwerking is jullie eerlijke aanpak en communicatie. Alle analyses worden duidelijk toegelicht en jullie houden je aan alle afspraken. Dit gaat zelfs heel ver: dit telefonisch interview was gepland rond 16u en kijk, ik werd 2 minuten voor vier opgebeld…"
Kristof Vandeweghe, CEO Bomedys